4.12.07

Claus d'un èxit online

Hem tingut un molt bon èxit a la web amb la plataforma de les "1001 ideas". Comentaris molt positius entre blogs diversos que destaquen que ha estat una de les iniciatives més encertades dels darrers temps per parlar on line d'Administració Electrònica. I el Xavi va ser l'encarregat d'explicar-lia a la ministra Salgado, com es veu a la foto.

Estic content perquè: 1. hem fet el que havíem previst i tal com ho teníem previst, i 2. hem obtingut els resultats que buscàvem. Ni més ni menys. Aquesta iniciativa formava part d'una estratègia en varis fronts de presència de T-Systems a TECNIMAP, una peça més en tot l'engranatge per aconseguir un resultat. I aquesta acció en concret ha aconseguit els objectius que jo havia plantejat.

Ha funcionat perquè hem utilitzat les claus bàsiques i necesàries per una acció web 2.0: tecnologia (plataforma oberta y pligg), xarxa (comunicació online amb nòdes de difusió que ajudin a transmetre el missatge, en aquest cas la blogosfera pública) i oportunitat (TECNIMAP, un aparador per totes les empreses del sector TIC, i la posada en escena de tot plegat).

D'altra banda, us puc assegurar que ha estat l'activitat més barata de totes les que hem fet per TECNIMAP. Els premis que hem lliurat (era el ganxo, el nostre compromís amb els esforçats participants), comprar el domini (20$) i el nostre temps (que és valuòs, però que l'empresa ens paga tant si fem això com una altra activitat menys lluïda) han estat les úniques despeses.

La idea va sorgir quan estava dissenyant la presència de T-Systems al TECNIMAP, a l'abril 2007. Al bar Sant Martí del carrer Ciutat de Granada, dinant amb en Carlos, li vaig comentar que hauriem de fer quelcom per atraure la gent al nou ProPolis, que voliem llençar després de l'estiu. I que a Tecnimap podria ser el moment per fer-ho. Alguna cosa participativa, com que la gent donés idees per millorar l'Administració i les posséssim en un blog o quelcom així (jo no hi entenc molt d'això). Era la meva visió de 'Copy Creatiu' i que el Carlos, Mr.Web 2.0, va comprar. A partir d'aquí el Carlos va veure la via de com fer-ho, va estudiar la tecnologia més adequada, ho vam anar polint, vam dir que donaríem premis com a incentiu, vaig buscar el recolzament dels directius de T-Systems en el marc de tot el que volíem fer a Tecnimap i el vaig trobar, vaig comprar el domini (amb la meva targeta de crèdit, sino encara no hauriem començat aquesta història ja que de ben segur el tema s'hauria encallat en algun procés corporatiu...), el Carlos va començar a fer proves de soft (en el seu propi hosting web!), vam fer els claims, el copy i dissenyar els logos, el Carlos ho va posar en marxa en proves i resoldre l'allotjament, ho vam validar, vam fer el 'pla B' (una llista d'idees "a la nevera" per si la cosa no s'animava i havíem de donar vida a la pàgina....) i ho vam llençar online, amb una bateria de comunicació en premsa, internament i a la web de T-Systems, amb e-mailings (fins i tot una miqueta de spam, molt poquet, perdó...), i, clau bàsica de l'èxit, a la xarxa de la blogosfera pública, que van ser l'altaveu. A partir d'aquí, la criatura ja no és nostra, viu i s'alimenta a la xarxa i ja aviat no ens reconeixerà com els seus legítims pares. És llei de vida.

Vàries conclusions com a resum d'aquesta història:
- una bona idea ha de servir a una estratègia concreta
- s'han de marcar objectius clars i treballar per assolir-los
- darrera dels èxits hi ha sempre persones que s'ho han currat
- iniciatives web 2.0 en grans organitzacions són encara un treball artesanal i que ha de trencar els processos existents per tirar endavant
- i que l'èxit és efímer, cal pensar en el dia després, i nosaltres ja hi havíem pensat: es diu ProPolis.