15.6.07

Un unic i gran missatge.... però coherent en el temps


He llegit un interessant llibre de Ferran Ramon-Cortes, editat fa un parell d'anys. Es diu "L'illa dels 5 fars", proposa un recorregut per las claus de la comunicació, no solament la comunicació en públic sino en general allò que hem de tenir en compte quan volem transmetre les nostres idees als nostres interlocutors. El llibre utilitza com a metàfora els 5 fars de Menorca, i tan sols la descripció d'aquests espais que he pogut gaudir fa pocs mesos ja és un plaer, he reviscut d'alguna forma els colors i la bellesa dels paisatges d'aquesta joia d'illa.

Per mi la principal de les 5 claus que plantega és 'l'únic i gran missatge', i és cert: davant de l'allau d'impactes al qual estem sotmesos, cal ser sintètics i trobar la idea bàsica que volem transmetre, i que tot giri al voltant d'aquest missatge. "Menys és més", aquesta màxima segueix vigent. De vegades ens sembla que 50 diapositives en una presentació transmeten més sapiència que 3 ben construïdes. I el pitjor és que pretenem passar les 50 en 10 minuts que ens han donat i en un mar de presentacions d'un congrés.....Ens fa por quedar-nos curts, però si l'idea és potent s'entendrà a la primera, i si has aconseguit que el públic la interioritzi, llavors ja tens tot el seu crèdit per seguir endavant!

Si em permet l'autor, afegiria que aquest missatge únic i important ha de ser coherent en el temps, i això és vital quan aquest missatge està transmetent el posicionament d'una empresa o de qualsevol altra organització. Les organitzacions que ho fan en la seva comunicació (tan externa com interna) s'apropien d'aquell missatge i tothom associa la idea, el valor o el concepte a aquella marca. I això és l'èxit més important, que es traduirà en diners i en continuïtat en el temps. A la publicitat és on es veu més clar i hi ha molts exemples, però, ho fem també internament a les organitzacions? i amb els clients? amb els nostres companys i amics? Massa vegades canviem de criteri i no som capaços de mantenir aquest missatge únic i potent.

La coherència en la comunicació és sinònim de credibilitat i de confiança en l'emissor.